شرح دعای مکارم الاخلاق توسط استاد شیخ علی مرادزاده

بسم الله الرحمن الرحیم
شرح دعای مکارم الاخلاق توسط استاد شیخ علی مرادزاده
وَ هَبْ لى مَعالِىَ الْاَخْلاقِ، وَاعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ. خدایا به من ببخش اخلاق عالیه را و مرا از تکبر و فخر مصون بدار.
نکات:
-  خدایا؛ به من ببخش اخلاق را. یعنی می شود اخلاق موهبتی، اخلاق اعطایی از جانب خدا. شاید بعضی چنین برداشت کنند که برای کسب اخلاق نباید تلاش کرد باید دعا کرد تا خداوند اخلاق را به ما ببخشد.
یقینا این طور نیست که خودمان هیچ نقشی نداشته باشیم و بخواهیم اخلاق را به صورت دعا از خدا بخواهیم. گرچه منکر نیستیم که دعا نقش دارد و یکی از اسبابی که خدا طراحی کرده دعاست. ما از طریق دعا می توانیم به خیلی از کمالات برسیم اما دعا به تنهایی نه. باید برای دعا یک سری زیرساخت ها و شرایطی را فراهم کرد تا مشمول عنایت خداوند شویم.
برای رفع این شبه، « ببخش» را این طور معنا می کنیم:
خدایا؛ به من عنایت کن و این توفیق را بده این استعداد و قابلیت را بده.
پس وقتی می گوییم خدایا ببخش، یعنی این قابلیت را به من بده که من بتوانم اخلاق عالیه را کسب کنم.
- نکته دوم: مَعالی الاخلاق.
معالی جمع مُعلاّ یعنی رفعت و شرف، عُلُوّ ، برتری، بلندی. یعنی خدایا؛ اخلاق عالی، بهترین اخلاق ها را به من بده.
در دنیا در هر زمینه ای دنبال بهترین ها هستیم، بهترین ماشین، بهترین خانه و ....و آنچه که باعث کمال ماست، به طریق اولی باید بهترین ها را بخواهیم. انسان است و اخلاقش. وقتی خدا حبِّ انتخاب بهترین ها را به ما داده و در ذات همه هست، اما مهم این است که این حب را کجا خرج کنیم.
این دعا به ما یاد می دهد ؛ تو که میخواهی دنبال بهترین ها باشی بیا بهترین اخلاق را پیدا کن.
-  نکته سوم؛ اخلاق یعنی چه؟
اخلاق یک ملکه نفسانی است و با « عادت» فرق دارد. عادت یعنی چیزی که تکرار می شود. وقتی مرتب تکرار شد، تبدیل به یک اخلاق می شود و جز ذات آدم و نهادینه می گردد. وقتی عادت کردیم و شد ملکه ما، آن می شود اخلاق.
پس اخلاق یک صفتی است در درون انسان که باعث می شود آن اثر و نتیجه ای که شما از اخلاق می خواهید، انجام آن آسان شود. لذا می گوییم اخلاقش بخشندگی است یعنی آن صفت در وجودتان ایجاد شد که بخشندگی برای شما مثل آب خوردن است.
اخلاق یکدفعه حاصل نمی شود. باید خُلق و خوی انسان شود باید تکرار شود، جزء ذات انسان شود تا آثار و برکات آن پیدا گردد.
-  نکته چهارم؛ حُسنُ الخُلق، و حُسنُ الخَلق.
حُسنُ الخُلق یک صفت درونی است و باید به دست آورد ولی حُسنُ الخَلق مربوط به ظاهر زیبای انسان می شود.
در روایتی راجع به ازدواج آمده: هنگامی که خواستید ازدواج کنید از خداوند طلب خیر کن و سپس دو رکعت نماز بخوان و دستانت را بالا ببر و بگو؛ خدایا اراده ازدواج کرده ام و برایم آسان کن زنی نصیبم شود که هم از لحاظ اخلاق بهترین باشد و هم از لحاظ خلقت.
حسن الخُلق اختیاری است و خدا در اختیارت نهاده و باید به آن برسی و اگر رسیدی ارزشمند است و پاداش دارد اما برای حسن الخَلق پاداشی نیست. اگر کسی قیافه زیبایی داشت، میزان به بهشت رفتنش نیست.
اما سجاد (ع) : روز قیامت در میزان هیچ کس چیزی با فضیلت تر از حسن خُلق نیست.
امام صادق(ع): کسی که حسن خُلق دارد مثل کسی است که روزها روزه دار و شبها در حال عبادت است.
در روایت دیگری آمده: کامل ترین مومنان از حیث ایمان، بهترین آنان از حیث خلق و خوی است.
-  نکته پنجم؛ آفت اخلاق خوب، فخر و تکبر است. وَاعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ.
فخر یعنی ادعای عظمت، بزرگی، برتری در حالی که انسان هرچه بار بیشتری می گیرد، باید متواضع تر شود. که ادامه این بحث در فراز بعدی دعا خواهد آمد.

 

تاریخ ارسال: 1395/1/30
تعداد بازدید: 471

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
سایت:
نظر:
متن داخل تصویر را وارد نمایید:
این قسمت به حروف بزرگ و کوچک حساس نیست.